Blog

تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی چیست؟

تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی

امروزه با پیشرفت صنایع برق و الکترونیک تجهیزات مدرنی در راستای بهبود زندگی بشر، وارد زندگی ما شده است. یکی از این تجهیزات بسیار مهم در صنعت برق و الکترونیک، سنسور ها هستند.

اهمیت سنسور در سیستم‌های برقی، همانند چشم برای انسان می‌باشد.

از سنسور برای اندازه‌گیری و تشخیص حرارت، فشار، کشش و پارامتر‌های فیزیکی مشابه استفاده می‌شود. سنسور ها نقش ورودی فرمان به صورت اتوماتیک در سیستم را دارند و بر اساس کارایی، دستور فرمان را صادر می‌کنند. پرکاربردترین سنسور ها، القایی و خازنی می‌باشند. برای استفاده درست از سنسور ها، باید مزایا و معایب آن‌ها را خوب بشناسیم و تفاوتشان را درک کنیم. در این مقاله در پیزو الکتریک به بررسی تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی می‌پردازیم.

 

سنسور القایی چیست؟

سنسور القایی همان‌طوری که از اسمش پیداست نیازی به تماس مستقیم ندارد و یک سنسور بدون تماس می‌باشد. در حقیقت این سنسور ها از طریق میدان مغناطیسی جریان را به‌وجود می‌آورند. به همین دلیل این سنسور ها  فقط در مقابل فلزات عکس‌العمل نشان می‌دهند. سنسور های القایی فرمان مستقیم را به سیستم‌های اندازه‌گیری و مدارات کنترل الکتریکی ارسال نمایند.

کاربرد سنسورهای القایی

سنسور القایی یکی از پر استفاده‌ترین سنسور ها در صنعت اتوماسیون می‌باشد. در واقع اتوماسیون صنعتی بدون سنسور القایی یک چیزی کم دارد. از سنسور های القایی برای تشخیص موقعیت اجسام فلزی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. سنسور های القایی زمانی استفاده می‌شوند که نیاز به دقت، ایمنی و قابلیت اطمینان بالا در سیستم نیاز باشد. سنسورهای القایی قابلیت انجام کار در محیط مرطوب و آلوده، یا در زمان عدم دسترسی و گرد و غبار زیاد را نیز دارند. از سنسور های القایی در خطوط تولید و مونتاژ، تشخیص و کنترل حرکت، چراغ راهنمایی، MRI، تشخیص بسته بودن در آسانسور، تشخیص دور موتور، کارواش‌های اتوماتیک و کلی کاربردهای گوناگون دیگر در صنعت‌های مختلف استفاده می‌شود. به دلیل عدم استفاده از کنتاکتور فیزیکی در سنسور القایی، این سنسور ها، عمر زیادی دارند. نصب آسان، تشخیص بدون تماس، قیمت مناسب، کیفیت، سرعت سوئیچینگ، دقت و تکرارپذیری زیاد و مقاومت در برابر مواد خارجی از جمله مزایای دیگر سنسور های القایی می‌باشد.

برای مشاهده محصولات و خرید انواع کنتاکتور اشنایدر اصل به صفحه محصولات مراجعه کنید. 

 سنسور خازنی چیست؟

سنسور خازنی نیز یک سنسور غیرتماسی می‌باشد، که براساس ساختار و کار خازن عمل می‌کند. یک تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی در این است که بر خلاف سنسور القایی که از یک میدان الکترومغناطیسی برای شناسایی فلزات استفاده می‌کند، سنسور خازنی توانایی شناسایی هر نوع جسمی را دارد. هم فلزات و اجسام رسانا و هم اجسامی مثل چوب که رسانایی الکتریکی ندارند. در واقع سنسور خازنی به دلیل داشتن کنتاکت الکتریکی می‌تواند فلزات و اکثر غیر فلزات را شناسایی کند. سنسورهای خازنی از خاصیت الکتریکی خازن استفاده می‌کنند و بر اساس تغییرات میدان الکتریکی اطراف سنسور، اجسام را شناسایی می‌کند. این میدان الکتریکی با اعمال ولتاژ به صفحات سنسور تولید می‌شود و  هر جسمی که بتواند بر میدان تاثیر بگذارد و از این طریق ظرفیت خازن را تغییر دهد با یک سنسور خازنی قابل تشخیص است، مانند محفظه‌های مایع و پودری که سنسور خازنی مقدار سطوح را تشخیص می‌دهد.

تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی

 

مقایسه سنسور خازنی و سنسور القایی از لحاظ عملکرد

با وجود شباهت‌های ظاهری سنسور های خازنی و القایی، تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی کم نیست. همان طور که اشاره شد؛ سنسور القایی بر اساس تغییرات میدان مغناطیسی و جریان القایی ناشی از آن می‌تواند مواد فلزی را تشخیص دهد. قسمت اصلی سنسور های القایی اسیلاتور می‌باشد. اسیلاتور سنسور القایی با فرکانس بالا و تشکیل میدان الکترومغناطیسی، نزدیک شدن قطعات فلزی را تشخیص می‌دهد. اما سنسور خازنی با استفاده از میدان الکترواستاتیک و تغییر ظرفیت خازن توسط اجسام عمل می‌کند و علاوه بر مواد فلزی، توانایی تشخیص مواد غیر فلزی همانند انواع مایعات، شیشه، پلاستیک وکاغذ را دارد. سنسور خازنی می‌تواند برای کنترل وضعیت برنامه‌های ماشین‌آلات، به عنوان مولد پالس عمل کند. هر دوی این سنسور ها توانایی تشخیص بالایی دارند و لرزش و ویبره تاثیری بر عملکرد آن‌ها ندارد.

 

مقایسه سنسور خازنی و سنسور القایی از لحاظ کاربرد

سنسور های القایی توانایی تشخیص قطعات فلزی در شرایط سخت محیطی و قطعات متحرک با سرعت بالا را دارد. به همین دلیل استفاده از سنسور های القایی بیش‌تر در مواردی چون ماشین‌آلات، خط مونتاژ و صنعت خودرو می‌باشد. اما از سنسور های خازنی، که کارکرد آن‌ها در اثر وجود بخار و رطویت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بیش‌تر در اندازه‌گیری مقدار مایعات، پودر و دانه‌ها در محفظه‌ها و مخازن پلاستیکی یا شیشه‌ای و بازرسی نهایی خطوط بسته‌بندی استفاده می‌شود.

 

تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی از لحاظ هزینه

تفاوت چشم‌گیری در قیمت  این دو سنسور از لحاظ هزینه‌ها وجود ندارد، اما در مقایسه سنسور خازنی و سنسور القایی، گزینه‌ی ارزان‌‌تر سنسور القایی می‌باشد.

 

سخن پایانی

در این مقاله در پیزو الکتریک تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی را بررسی کردیم. اشاره کردیم که کاربرد سنسور ها روزانه بیش‌تر می‌شود و در کلی از لوازم الکتریکی، می‌توان استفاده از ‌آن‌ها مشاهده کرد. برای مشاوره خرید و استفاده سنسور ها و لوازم الکتریکی می‌توانید با پیزو الکتریک تماس بگیرید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم به خوبی تفاوت سنسور خازنی و سنسور القایی را بررسی کرده باشیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *