Blog

آموزش شینه بندی تابلو برق و روش محاسبه آن

وقتی در یک تابلو برق سطح جریان الکتریکی زیادی جریان دارد دیگر از کابل کشی استفاده نمی‌شود و باید به دنبال وسیله‌ای قوی‌تر بود. این وسیله قوی که به جای کابل در این موارد استفاده می‌شود شینه نام دارد. شینه تابلو برق طبق جریان استاندارد مشخصی تعیین می‌شود. همین‌طور شینه بندی اصول و قواعد خاصی دارد. در این مقاله در فروشگاه الکتریکی پیزو نکات مهم شینه بندی را بررسی می‌کنیم.

 

شینه چیست؟

شینه تابلو برق معمولاً مسی می‌باشد که از آن در تابلو برق‌ها برای انتقال برق استفاده می‌کنند. در ولتاژهای پایین که استفاده از کابل و سیم رایج و کاربردی می‌باشد. اما وقتی که جریان مصرف‌کننده افزایش می‌یابد از شینه بندی مسی به جای کابل استفاده می‌کند. به همین دلیل وقتی قصد خرید یک تابلو برق را دارید باید استفاده از شینه بندی یا کابل و هم‌چنین حداکثر ولتاژ آن را بدانید.

 

شینه بندی تابلو برق

شینه بندی تابلو برق باید برای تابلوهایی که جریان آن‌ها بالاتر از ۱۲۵ آمپر است استفاده شود. اما چرا از شینه بندی به جای کابل استفاده می‌شود؟ به این دلیل که کابل‌کشی توانایی کنترل و مدیریت جریان برق در این تابلو برق ها را ندارد، باید از شینه بندی استفاد کنیم. شینه بندی در ساخت تابلو برق دارای اهمیت زیادی می‌باشد و نکات مهم شینه بندی باید رعایت شوند. در جریان‌های بالاتر از 125 آمپر به دلیل حجم بالای سیم و کابل و آمپر بالا نمی‌توان از سیم استفاده کرد و باید از شینه بندی استفاده شود. در فضای کم تابلو نمی‌توان کابل را به دلیل انعطاف کم، خم کرد و آن را به مکان دلخواه جابه‌جا کرد. به همین دلیل در زمان خرید تابلو برق ساختمانی باید ابتدا درباره راه‌اندازی تابلو برق تصمیم بگیرید. به این ترتیب اگر قصد استفاده از شینه بندی را دارید باید از تابلوهای برق ساختمانی که جریان آن‌ها بالای ۱۲۵ آمپر است استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: معرفی 4 نمایندگی اشنایدر معتبر در لاله زار

نکات مهم شینه بندی تابلو برق

سطح اتصال شینه باید مرتب و یک‌دست باشد. خش افتادن روی سطح اتصال شمش، کشیدن سمباده و سنگ بر روی پلیسه‌ها و ضایعات سوراخ‌کاری سطح شینه بندی را از یک‌دستی خارج می‌کنند. این مسئله موجب اختلال در جریان می‌شود و اجازه نمی‌دهد جریان به‌خوبی از شینه بندی عبورکند و حرارت و گرمای زیادی را در آن نقطه ایجاد می‌شود.

مکان وصل شدن دو شمش باید با ماده‌های مخصوص پاک‌کننده چربی مثل تینر کامل تمیز شود و سپس با گریس‌کاری مخصوص از سولفاته شدن و ایجاد چربی بین دو شمش در طول زمان پیشگیری کنید.

گوشه‌های شینه بندی به دلیل برشکاری تیز می‌باشد که باید با سوهان تمیز و پرداخت شوند. این گوشه‌های تیز موجب ایجاد قوس یا آرک الکتریکی ‌شوند.

برای وصل شدن کامل دو شینه به یکدیگر، شینه ای که دارای آمپر کم‌تری می‌باشد یا همان شینه فرعی باید به‌اندازه سطح یک مربع به‌اندازه همان شینه به باسبار متصل باشد. تعداد پیچ‌های لازم برای وصل شدن کامل شینه با باسبار حداقل باید ۸۰ عدد باشد.

زاویه خم در شینه بندی بیش‌تر از ۹۰ درجه می‌باشد. چون که در این بخش خم‌شده مولکول‌های شینه مسی از هم دیگر جدا می‌شوند و درنهایت مقاومت آن‌ها بالاتر رفته و موجب کاهش جریان مجاز در آن بخش می‌شوند.

برای وصل کردن شینه ها به یکدیگر از پانچ شینه استفاده می‌شود.

جریان لازم در شینه اصلی یا همان باسبار برای انشعاب دیگر تجهیزات، حدود یک و نیم برابر جریان کلید اصلی می‌باشد.

برای شینه بندی در نظر داشته باشید که شینه با آمپر کم‌تر همیشه شینه فرعی می‌باشد. هر شینه که سطح تماس بیش‌تری دارد به همان میزان جریان بیش‌تری را از خود عبور می‌دهد. چون جریان از روی شینه عبور می‌کند. در اصل هر شینه که ظاهر مستطیلی دارد سطح تماس بیش‌تری از مربعی‌ها دارد.

اگر در هر فاز از تابلو برق تعداد شینه ها بیش‌تر از یک عدد باشد، باید میان شینه ها یک‌فاصله به‌اندازه قطر هر شینه درست کرد.

 

شینه بندی در تابلو برق

 

ابعاد شینه بندی در تابلو برق

حساب کردن ابعاد شینه بندی خیلی پیچیده نیست. کافی است با در نظر گرفتن جریان اسمی کلید، اندازه لازم شینه بندی را با کمک جدول‌های استاندارد انتخاب شینه مسی به دست آورید.

 

نکات مهم در آرایش شینه بندی

  • انعطاف‌پذیری شینه برای کارکرد مورد نیاز
  • به‌صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و نحوه عملکرد
  • امنیت نیروی کار
  • طراحی و تهیه راحت شینه بندی
  • پیش‌بینی میزان آپدیت شینه بندی
  • وضعیت محیطی مانند رطوبت، دما، آلاینده‌های محیطی

سخن پایانی

در این مقاله شینه بندی در تابلو برق و نکات مهم شینه بندی و دلایل استفاده از آن را شرح دادیم. تابلو برق‌ها به دلایل وظیفه سنگینی که بر عهده ‌دارند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل اگر قصد استفاده از تابلو برق دارد، حتماً باید تابلو برق باکیفیت و استاندارد خریداری کنید تا در آینده دچار مشکلات عملکردی و امنیتی نشوید. برای مشاوره و خرید تابلو برق مورد نظر خود در مدل‌های متنوع و باکیفیت با قیمت نازل می‌توانید به صورت حضوری در تهران به پیزو مراجعه کنید و یا در سایت فروشگاه الکتریکی پیزو به‌راحتی ثبت سفارش آنلاین انجام دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *