Blog

5 علت خرابی کنتاکتور که باید بدانید

5 علت خرابی کنتاکتور که باید بدانید

مقدمه‌ای بر خرابی کنتاکتور

کنتاکتور برای کنترل جریان الکتریسیته در کاربردهای مختلف در دستگاه‌ها، وسیله‌ای ضروری است و خرابی کنتاکتور می‌تواند کل سیستم را تهدید کند. خرابی کنتاکتور از آن‌جایی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که کنتاکتور کلیدی است که جریان‌های سنگین را مدیریت می‌کند و روشن یا خاموش کردن راحت و بدون دخالت دست مدار الکتریکی بر عهده آن است. پس بهتر است با دانستن نشانه های خرابی کنتاکتور، از بروز خرابی در کل سیستم جلوگیری کرد.

در این مقاله از فروشگاه تجهیزات الکتریکی پیزو الکتریک، نمایندگی اشنایدر در لاله زار، چند علت خراب شدن کنتاکتور را بررسی خواهیم کرد. در پایان این مقاله خواهید دانست که اصلی‌ترین علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

کاربرد کنتاکتور

قبل از بررسی علت و نشانه های خرابی کنتاکتور، بهتر است کاربرد کنتاکتور را بدانیم. کنترل موتورهای الکتریکی یکی از وظایف کنتاکتور است. کنتاکتورها معمولاً برای کنترل راه‌اندازی، توقف و معکوس کردن موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند.

همچنین از کنتاکتورها می‌توان برای روشن یا خاموش کردن قسمت‌های بزرگ چراغ‌ها، مانند چراغ‌های مورد استفاده در ساختمان‌های صنعتی یا تجاری استفاده کرد. از طرفی کنتاکتورها یک راه ایمن و مطمئن برای روشن یا خاموش کردن دستگاه‌های پرقدرت ارائه می‌دهند. در واقع همین کاربردهای گسترده است که دانستن علت خرابی کنتاکتور را به مسئله‌ای مهم تبدیل می‌کند.

اطمینان از شل نبودن اتصالات پیش از بررسی علت خرابی کنتاکتور
پیش از بررسی علت خرابی کنتاکتور، ابتدا چک کنید که اتصالات آن شل نباشد!

نشانه های خرابی کنتاکتور

رفتارهایی وجود دارند که می‌توانند نشانه های خرابی کنتاکتور باشند. صدای خراش شبیه به وزوز می‌تواند یکی از نشانه های خرابی کنتاکتور محسوب شود. در واقع باز و بسته شدن سریع کنتاکت‌ها در این مورد علت خرابی کنتاکتور است. داغ کردن کنتاکتور در حین کار نیز می‌تواند از نشانه‌های خرابی کنتاکتور باشد. همچنین باز و بسته نشدن کنتاکتور نیز یکی دیگر از علائم خرابی آن است.

5 علت خرابی کنتاکتور

در ادامه 5 دلیل اصلی و علت خرابی کنتاکتور و راهکارهایی برای برطرف کردن آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. شناخت علائم اولیه و نشانه های خرابی کنتاکتور می‌تواند از آسیب‌های پرهزینه، خطرات آتش‌سوزی، هدر رفتن انرژی و توقف کار جلوگیری کند و عمر طولانی تجهیزات و بهره‌وری بیش‌تر را به همراه داشته باشد.

1. اتصال کوتاه

اتصال کوتاه در کنتاکتور زمانی اتفاق می‌افتد که یک مسیر غیرعادی برای جریان الکتریکی ایجاد می‌شود و به جریان اجازه ‌دهد بدون عبور از بار مورد نظر، جریان یابد. خرابی کنتاکتور به وسیله اتصال کوتاه می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند خرابی عایق، سیم‌های آسیب‌دیده، آسیب جرقه‌گیر یا محیطی پر از گردوغبار و رطوبت باشد.

2. شوک الکتریکی

جوش خوردن کنتاکتور به دلیل وجود شوک الکتریکی یک وضعیت شدید و بالقوه خطرناک است که زمانی رخ می‌دهد که کنتاکت‌های کنتاکتور به دلیل عبور جریان الکتریکی بیش‌ازحد به هم جوش می‌خورند. این علت خرابی کنتاکتور معمولاً در نتیجه یک اتصال کوتاه یا شرایط اضافه‌بار اتفاق می‌افتد.

3. داغ کردن بوبین یا سیم‌پیچ

چند دلیل وجود دارد که یک سیم‌پیچ کنتاکتور ممکن است بیش‌ازحد گرم شود یا حتی بسوزد. در اینجا برخی از شایع‌ترین علل از کار افتادن کنتاکتور و داغ کردن سیم‌پیچ را بررسی خواهیم کرد.

علت گرم شدن بیش‌ازحد سیم‌پیچ کنتاکتور، وجود جریان بیش‌ازحد است. هنگامی که یک کنتاکتور در معرض جریان بیش‌ازحد مجاز قرار می‌گیرد، سیم‌پیچ بیش‌ازحد گرم می‌شود و ممکن است بسوزد. همچنین اگر یک کنتاکتور تحت ولتاژی بیش‌ازحد مجاز قرار گیرد، سیم‌پیچ نیز بیش‌ازحد گرم می‌شود و ممکن است بسوزد. در صورت افزایش ولتاژ برق یا اگر کنتاکتور به درستی به زمین متصل نشده باشد، این مشکل رخ می‌دهد. از طرفی آسیبهای مکانیکی، شوک یا لرزش کنتاکتور نیز می‌تواند باعث گرم شدن بیش‌ازحد آن شود.

برند اشنایدر از مطرح‌ترین برند‌های تولید‌کننده کنتاکتور در بازار جهانی است. برای خرید انواع کنتاکتور اشنایدر در سری‌های مختلف با ضمانت اصالت کالا می‌توانید به فروشگاه سایت پیزو مراجعه کنید و از محصولات این برند مطرح فرانسوی دیدن کنید.

4. آزاد شدن کند و یا گیر کردن هسته آهنی کنتاکتور

هسته آهنی کنتاکتور نقش حیاتی در عملکرد آن دارد. وظیفه هسته آهنی کنتاکتور ایجاد میدان مغناطیسی است که کنتاکت‌ها را به سمت یکدیگر می کشد و مدار را کامل می‌کند و در واقع جریان را به راه می‌اندازد. بااین‌حال، هنگامی که هسته آهنی به آرامی آزاد شود یا گیر کند، می‌تواند منجر به مشکلات متعددی شود و عملکرد عادی کنتاکتور را مختل کند.
عوامل متعددی می‌توانند موجب کندی یا اختلال در آزادسازی هسته آهنی در کنتاکتور شوند. اصطکاک بین هسته آهنی و آرمیچر، آسیب فیزیکی به هسته آهنی، مغناطیس باقیمانده، نقص در بوبین، آسیب دیدن فنر عکس‌العمل، همگی علت خرابی کنتاکتور و آزاد نشدن هسته آهنی آن می‌باشند.

5. عدم جذب هسته آهنی کنتاکتور

علت جذب نکردن کنتاکتور هنگامی که هسته آهنی کنتاکتور نمی‌تواند به سمت بالا بپرد، به این معنی است که میدان مغناطیسی تولیدشده توسط سیم‌پیچ آن‌قدر قوی نیست که بتواند بر مقاومت غلبه کند و هسته آهنی را به موقعیت مورد نظر بکشد.

به علت جذب نکردن کنتاکتور، کنتاکت‌ها باز می‌مانند و از جریان جلوگیری می‌کنند و احتمالاً عملکرد تجهیزات متصل را مختل می‌کنند. اگر هسته آهنی تا حدی درگیر شود و سپس آزاد شود، می‌تواند باعث ایجاد قوس، نویز و آسیب احتمالی به کنتاکت‌ها شود. در موارد شدید، علت جذب نکردن کنتاکتور ناتوانی هسته آهنی در مکش است و می‌تواند نشان‌دهنده خرابی کامل کنتاکتور باشد و آن را از کار بیندازد.

علت جذب نکردن کنتاکتور می‌تواند مواردی مانند ولتاژ ناکافی و یا آسیب دیدن بوبین، قطع شدن مدار فرمان، کار نکردن یا اتصالی کنتاکت تایمر یا کلید اتوماتیک، انسداد یا تداخل ناشی از جسم خارجی، وجود مشکل در اتصال کنتاکت‌های شستی و اصطکاک بیش‌ازحد باشد. به‌هرحال باید علت جذب نکردن کنتاکتور مشخص شود تا بتوان از خرابی کامل کنتاکتور جلوگیری کرد.

علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟

سوالی که همواره درباره کنتاکتور با آن مواجه می‌شویم این است که علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟ رگباری زدن کنتاکتور در واقع یک علت خرابی کنتاکتور است که همان باز و بسته شدن سریع کنتاکت‌های کنتاکتور است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی از جمله قوس، صدا و آسیب به کنتاکت‌ها شود.
برای بررسی رگباری زدن کنتاکتور، ابتدا باید موارد اولیه مانند نصب درست و شل نبودن اتصالات مطمئن شد. بعد باید سراغ ایراداتی در خود کنتاکتور رفت. در لیست زیر چند علت رگباری زدن کنتاکتور را مشاهده می‌کنید.

• جذب نکردن کنتاکتور
• کنتاکت‌های آلوده، آسیب‌دیده یا فرسوده
• جذب موقت کنتاکتور و قطع شدن آن
• قطع مدار فرمان در هنگام اتصال فیوز

• وجود صدای تق‌تق پس از جذب کنتاکتور
• قطع نشدن کنتاکتور
• سوختن سیم‌پیچ کنتاکتور

البته برای این‌که دقیقاً بگوییم علت رگباری زدن کنتاکتور چیست؟ نیاز به بررسی دقیق کنتاکتور داریم اما به صورت عمومی احتمالاً می‌توانید علت رگباری زدن کنتاکتور را در لیست بالا پیدا کنید.

کنتاکت‌های آلوده و سوختگی سیم‌پیچ از دلایل مهم رگباری زدن کنتاکتور
سوختن سیم‌پیچ و کنتاکت آلوده از مهم‌ترین علل رگباری زدن کنتاکتور می‌باشند!

سخن پایانی

از کار افتادن کنتاکتور یک مشکل جدی است، اما می‌توان با انجام اقدامات احتیاطی مناسب از آن جلوگیری کرد. برای افزایش عمر کنتاکتورهای خود و جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه باید به خوبی علت جذب نکردن کنتاکتور، رگباری زدن کنتاکتور و خرابی آن را شناسایی کنید تا بتواند به خوبی در هنگام کار کنتاکتور از این موارد جلوگیری کرد.

در این مقاله از فروشگاه تجهیزات برقی پیزو الکتریک به بررسی نشانه های خرابی کنتاکتور و دلایل رگباری زدن و جذب نکردن آن پرداختیم که امیدواریم مفید بوده باشد. برای خرید انواع کنتاکتور زیمنس و اشنایدر که بهترین برندهای کنتاکتور در دنیا هستند، می‌توانید همین حالا با پیزو الکتریک تماس بگیرید و ضمن دریافت مشاوره خرید، سفارش خود را ثبت کنید و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “5 علت خرابی کنتاکتور که باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *