Blog

سوئیچ گیر چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد سوئیچ گیر در برق صنعتی

برق در زندگی روزمره برای انسان‌ها موهبتی بزرگ محسوب می‌شود. اما وقتی نوبت به تامین برق می‌رسد، باید در نظر داشت که حتماً به طور ایمن انجام شود. بنابراین، برای حفظ امنیت توزیع برق، استفاده از وسایل ایمنی بسیار مهم می‌باشد. انواع مختلفی از دستگاه‌ها وجود دارند که به محافظت از وسایل برقی و همچنین اتصالات آن در مناطق مختلف صنعتی، مسکونی و غیره کمک می‌کنند. یکی از پر استفاده‌ترین دستگاه‌ها در تامین امنیت توزیع برق سوئیچ گیر می‌باشد. سوییچ گیر به دلیل ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوتی که دارد استفاده زیادی دارد. سوئیچ گیر دستگاهی برای کمک به حمل و توزیع جریان و در عین حال حفظ کانکتورهای الکتریکی می‌باشد. به همین دلیل سوئیچ گیر می‌تواند به شناسایی ایرادات و اتصالاتی که خراب شده‌اند کمک کند و آسیب به وجود آمده را از بین ببرد. در این مقاله در فروشگاه پیزو الکتریک به بررسی و کاربرد سوییچ گیر می‌پردازیم.

 

سوئیچ گیر چیست؟

سوئیچ گیر وسیله‌ای است که برای سوئیچ، کنترل و محافظت مدارها و دستگاه‌ها استفاده می‌شود. سوئیچینگ و همچنین قطع جریان در شرایط عملیاتی مختلف عملی مهم می‌باشد. در یک سیستم الکتریکی، سوئیچ گیر چیدمانی از کلیدهای قطع برق، قطع کننده‌های مدار و فیوزها است که برای محافظت، کنترل و جداسازی دستگاه الکتریکی استفاده می‌شود. در واقع سوییچ گیر یک سیستم را با انواع کنتر‌ل‌ها که در یک محفظه فلزی قرار گرفته‌اند، تنظیم، محافظت و ایزوله می‌کند. این یک عمل حیاتی در صنایعی است که ایرادات الکتریکی را تجربه می‌کنند یا در صنایعی که نیاز به قطع برق منظم تجهیزات برای تعمیر و نگهداری دارند، مانند محیط‌های صنعتی و تاسیسات برقی. از آن جایی که سوئیچ گیر برای کنترل جریان نیرو طراحی شده است، نقش مهمی در افزایش بهره‌وری انرژی و ایمنی یک تاسیسات دارد.

سوییچ گیر ها در سه مدل برای سیستم‌های با ولتاژ کم، متوسط و زیاد تولید می‌شوند.

 

سوئیچ گیر

 

اجزای سوئیچ گیر

سوئیچ گیر شامل فیوزها، کلیدها و دیگر کنداکتورهای برق است. با این حال، قطع‌کننده‌های مدار اصلی‌ترین عضو موجود در سوییچ گیر می‌باشد. در صورت وقوع یک خطای الکتریکی، یک قطع‌کننده مدار این خطا را تشخیص می‌دهد و جریان برق را قطع می کند. به همین دلیل سوئیچ گیر از آسیب رسیدن به سیستم جلوگیری می‌کند و از جمله مهم ترین تجهیزات برق صنعتی می باشد.

برای خرید انواع محصولات برق صنعتی زیمنس می توانید روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

 

ویژگی‌های سوئیچ گیر

با قرار دادن سوئیچ گیر در صفحات فشار ضعیف و فشار قوی ترانسفورماتور، مستقیماً سوئیچ گیر به سیستم تغذیه متصل می‌شود. این دستگاه برای رفع ایراد، تست و نگهداری انرژی خود را قطع می‌کند. این دستگاه ها نقش اساسی در سیستم الکتریکی برای محافظت از تجهیزات صنعتی در برابر جریان سنگین دارند. در غیر این صورت ممکن است دستگاه آسیب ببیند و سرویس قطع شود. بنابراین استفاده از سوییچ گیر برای محافظت از تجهیزات در برابر آسیب مانند ترانسفورماتور، ژنراتور و غیره ضروری می‌باشد.

از ویژگی های اصلی سوئیچ گیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارائه کنترل دستی
  • عملکرد سریع
  • انتخاب سیگنال کاملاً مشخص
  • قابلیت اطمینان کامل

مقاله پیشنهادی: معتبر ترین نمایندگی اشنایدر لاله زار 

کاربرد سوئیچ گیر

  • سوئیچ گیر از تجهیزات برقی در برابر اتصال کوتاه و جریان خطا محافظت می‌کند.
  • سوییچ گیر مدارها را از منابع تغذیه ایزوله می‌کند.
  • سوئیچ گیر سیستم را به بیش از یک منبع برای تغذیه وصل می‌کند و امکان در دسترس بودن سیستم را افزایش می‌دهد.
  • سوییچ گیر می‌تواند مدارهای الکتریکی را در شرایط عادی و غیر عادی روشن و خاموش کند.
  • در شرایط عادی، سوئیچ گیر می‌تواند به صورت دستی نیز کار کند، بنابراین ایمنی اپراتور و همچنین مصرف مناسب از انرژی الکتریکی را تضمین می‌کند.
  • در شرایط غیرعادی، سوییچ گیر به صورت مکانیکی عمل می‌کند. هنگامی که یک خطا رخ می دهد، سوئیچ گیر عیب سیستم را تشخیص می‌دهد و قسمت آسیب دیده را در سیستم جدا می‌کند. بنابراین از سیستم الکتریکی در برابر آسیب دیدن محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: خرید کنتاکتور اشنایدر

تفاوت بین سوئیچ گیر و تابلو برق

این یک اشتباه رایج است که سوییچ گیر را تابلو برق می‌نامند. اما تفاوت‌هایی بین سوئیچ گیر و تابلو برق وجود دارد. سوییچ گیر نه تنها از منبع تغذیه را کنترل و از آن محافظت می‌کند، بلکه می‌تواند در هنگام خطا سیستم را قطع کند. از سوی دیگر، تابلوهای برق تنها برای انتقال نیرو به منابع دیگر، اغلب در محیط‌های تجاری و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. سوئیچ گیر و تابلو برق برای مدیریت ولتاژهای مختلف نیز طراحی می‌شوند. سوییچ گیر فشار قوی می‌تواند تا 350 کیلو ولت را در تحمل کند، در حالی که تابلوهای برق به ندرت برای تحمل بیش از 600 ولت طراحی می شوند.

 

سخن پایانی

سوئیچ گیر نقش مهمی در تجهیزات برقی ایفا می‌کند. امروزه محافظت از دارایی‌هایی که به پیش‌برد کار ما کمک می‌کنند، اهمیت بالایی دارد. از سوئیچ گیر برای جداسازی و محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر جریان‌های خطا استفاده می‌شود. همین مسئله اهمیت بالای استفاده از سوئیچ گیر را نشان می‌دهد. اشاره کردیم که به اشتباه عموماً سوئیچ گیر را تابلو برق می‌نامند که این یک اشتیاه رایج است و تحمل سوئیچ گیر خیلی بیش‌تر از تابلو برق می‌باشد و وظایف بیش‌تری نیز به عهده دارد. برای مشاوره و خرید سوئیچ گیر می‌توانید همین حالا با  فروشگاه پیزو الکتریک تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *