Blog

نکات مهم انتخاب الکتروموتور؛ راهنمای خرید الکتروموتور

نکات مهم انتخاب الکتروموتور؛ راهنمای خرید الکتروموتور

در صنایع بسیاری، برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، از الکتروموتورها استفاده می‌شود. برای خرید الکتروموتور باید با توجه به نوع کاربری، ویژگی‌ها و مشخصات آن به نکات متفاوتی توجه کرد. در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا راهنمای خرید الکتروموتور را خدمتتان ارائه دهیم و در آن به نکات خرید الکتروموتور اشاره نماییم.

 

الکتروموتور چیست؟

پیش از آنکه با راهنمای خرید الکتروموتور آشنا شوید؛ باید دانید که خود الکتروموتور چیست و کاربرد آن در صنعت چه می‌باشد؟! الکتروموتور نوعی ماشین برای تبدیل انرژی‌ الکتریکی به حرکت مکانیکی است. ایده کلی این دستگاه بر این‌ اساس است که وقتی یک هادی حامل جریان‌ الکتریسیته تحت تاثیر میدان‌ مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی روی آن، حامل جریان، از سوی میدان مغناطیسی اعمال می‌شود.

در ذکر نکات خرید الکتروموتورها این مورد هم شایان‌ذکر است که اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستند، اما موتورهای خطی نیز وجود دارند.

موتور الکتریکی دوار، دارای دو بخش متحرک و محرک می‌باشد. به بخش متحرک، روتور و به بخش ثابت آن‌که معمولا در موتور هم قرار دارد، استاتور یا استانه می‌گویند. هر موتور الکتریکی برحسب ساختاری که دارد، توسط برق جریان مستقیم (DC) یا جریان متناوب (AC) تغذیه می‌شود.

 

الکتروموتورها

 

راهنمای خرید الکتروموتور و اجزای آن

پیش از خرید الکتروموتور، بهتر است که با اجزای تشکیل‌دهنده آن آشنا باشید تا بتوانید شناخت بهتری از الکتروموتور خریداری‌شده به دست آورید.

یک الکتروموتور از قسمت‌های متفاوتی تشکیل‌شده است که عبارت‌اند از:

 

در الکتروموتورها، به قسمت متحرک که وظیفه‌ی ارائه قدرت مکانیکی طی فرایند تبدیل از قدرت الکتریکی از طریق شافت را بر عهده دارد، روتور گفته می‌شود.

 

جزء ثابت در الکتروموتور‌ها، استاتور است که دارای سیم‌پیج یا آهنربا می‌باشد؛ که با ایجاد میدان مغناطیسی و تبادل این میدان با روتور باعث چرخش روتوری که در مرکز شافت قرار گرفته، می‌شود.

 

از بلبرینگ‌ها در ابتدا و انتهای شافت، برای چرخش بهتر روتور حول محور خود استفاده می‌نمایند.

 

بین روتور و استاتور که جزء ثابت و متحرک الکتروموتور هستند، یک فاصله‌ هوایی وجود دارد؛ که باعث افزایش جریان مغناطیسی می‌شود.

 

در راستای راهنمای خرید الکتروموتور، باید بدانید که سیم‌پیچ عموما مجموعه‌ای از سیم‌های رسانا از جنس مس است که در محفظه‌‌ای به نام کویل قرار می‌گیرد. این سیم‌پیچ‌ها با عبور جریان الکتریکی از خود و همچنین اختلاف میدان مغناطیسی موجود در بین سیم‌پیچ و استاتور و روتور چرخش را کنترل می‌کنند.

 

در ابتدا و انتهای موتورهای الکتریکی، بلبرینگ‎‌ها داخل صفحاتی به نام درکاسه، شافت را در مرکز خود قرار می‌دهند تا جریان چرخشی مکانیکی به‌ درستی و با قدرت کامل و کنترل‌شده هدایت شود.

 

تمامی اجزای ثابت و متغیر موتور الکتریکی، داخل محفظه‌ای به نام پوسته قرار می‌گیرند؛ که معمولا از جنس چدن یا آلومینیوم می‌باشد و کاملاً بسته است.

 

وظیفه هدایت جریان هوا از بیرون به داخل محفظه و پوسته بر عهده پروانه‌ای است که در قسمت انتهایی الکتروموتور یا انتهایی شافت قرار می‌گیرد.

 

موتور الکتریکی، با انرژی الکتریکی راه‌اندازی می‌شود؛ که با اتصال آن به تیغه‌های موجود در ترمینال باکس هر الکتروموتور راه‌اندازی می‌شود.

 

مقاله پیشنهادی: 4 بهترین نمایندگی اشنایدر در لاله زار

 

خرید الکتروموتور و انواع آن

موتورهای الکتریکی بر اساس جریان برق مصرفی، عمدتاً به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ که عبارت‌اند از:

الکتروموتور DC یا جریان مستقیم

 

الکتروموتور AC یا جریان متناوب

 

الکتروموتور AC یا جریان متناوب

همچنین می‌توان الکتروموتور‌ها را به دو نوع تک فاز یا سه فاز نیز تقسیم‌بندی کرد؛ هرکدام از این دو نوع، توان‌های متفاوتی دارند.

آخرین دسته‌بندی موجود در الکتروموتورها، تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس جنس بدنه و آلیاژ بکار رفته در ساخت‌شان است. در این دسته‌بندی نیز به دو دسته‌ی چدنی و آلومینیومی تقسیم می‌شوند.

 

الکتروموتور AC و DC

کاربرد الکتروموتور چیست؟

اگر قصد خرید الکتروموتور را دارید، باید بدانید که این دستگاه با توجه به نوع و ماهیت کاری آن دارای کاربردهای بسیار فراوانی است. انرژی مکانیکی به هر نوع حرکت مکانیکی اعم از حرکات چرخشی، افقی، عمودی و… منتج می‌شود، از حرکت موتور ساعت‌ گرفته تا جرثقیل‌های سنگین؛ بنابراین حرکت بخش عمده‌ای از صنایع سبک و سنگین مرهون وجود موتور الکتریکی است.

کاربرد الکتروموتور در لوازم‌خانگی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از لوازم‌خانگی از وجود این وسیله برقی مکانیکی بهره می‌برند.

اولین و ساده‌ترین این وسیله‌ها، کولرآبی است؛ که به آن الکتروموتور کولری می‌گویند. در این الکتروموتورها، پمپ آب و بادبزن کولر هر دو از یک الکتروموتور تک‌ فاز بهره‌ می‌برند.

دیگر لوازم‌خانگی که از الکتروموتور در آن‌ استفاده می‌شود، ماشین لباسشویی است. در آن یک الکتروموتور با یک گیربکس قدرتمند وجود دارد که از طریق چرخش لباس، شستشو را انجام می‌دهد.

همچنین می‌دانستید که چرخش گاز در لوله‌های انواع یخچال و فریزرهای خانگی، صنعتی و… مرهون وجود یک الکتروموتور در موتور یخچال است؟! هزاران کاربرد دیگر الکتروموتور در لوازم‌خانگی از قبیل ماشین‌ظرفشویی، هواکش‌های سرویس بهداشتی، ساعت دیواری و… از این دسته هستند.

می‌توان گفت تقریبا در تمام صنایع، الکتروموتور کاربردهای فراوانی دارد. البته با توجه به تفاوت نوع کاربری الکتروموتورها که فرضاً در مصارف دریایی باید دارای سطح حفاظتی بالا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت باشند یا در کاربری‌های کوره‌های صنعتی خصوصیت ضد انفجاری داشته باشند، مدل آن‌ها فرق می‌کند.

 

نکات خرید الکتروموتور

برای راهنمای خرید الکتروموتور، باید خدمتتان بگوییم که به دو عامل بسیار مهم توجه نمایید:‌

سرعت الکتروموتور: این المان از محاسبه تعداد گردش‌ها در یک ثانیه و میزان گشتاور با محاسبه گشتاور در شروع حرکت و گشتاور نامی محاسبه می‌شود.

گشتاور نامی: به معنای گشتاوری است که موتور با آن، با کمترین اصطکاک رو‌به‌رو است و بدون کمترین مقاومتی کار می‌کند. در این شرایط معمولا انتظار شما از دستگاه، بیشترین سرعت ممکن در انجام کاری سبک است.

همچنین برای خرید الکتروموتور به این پارامترها نیز دقت لازم را نمایید:

  • ولتاژ ورودی
  • جریان ورودی
  • گشتاور خروجی
  • سرعت
  • درجه حفاظت
  • ضریب قدرت
  • اندازه فریم
  • شرایط محیطی
  • کلاس عایقی
  • راندمان

 

عوامل محیطی مؤثر در خرید الکتروموتور چیست؟

در خرید الکتروموتور برخی عوامل محیطی می‌توانند نقش داشته باشند؛ که در ادامه به برخی از مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره نموده‌ایم که عبارت‌اند از:

  1. حداکثر رطوبت محیط کاری
  2. ارتفاع محل کارکرد از سطح دریای آزاد
  3. حداقل و حداکثر دمای محیط

 

راهنمای خرید الکتروموتور؛ مدت‌زمان کارکرد (چرخه کاری)

یکی از مهم‌ترین عواملی که در انتخاب الکتروموتور می‌تواند مؤثر باشد، مدت زمانی است که الکتروموتور کار کرده و تحت بار قرار داشته است. این مدت زمان با پارامتر چرخه کاری نشان داده می‌شود. چرخه کاری را با حرف S نشان می‌دهند که یک عدد در جلوی آن قرار گرفته است. هریک از این اعداد نمایانگر کاردهی‌های مختلف است. شکل زیر چرخه‌های کاری مختلف را نشان می‌هد؛ و میزان کارکرد موتورالکتریکی نیز مشخص شده است.

 

سخن پایانی

اگر قصد خرید الکتروموتور را داشتید، با خواندن این مطلب، احتمالاً اطلاعات مفیدی در رابطه با خود الکتروموتور، انواع آن و کارکردش دستگیرتان شد و همچنین به یک راهنمای خرید الکتروموتور جامع دست پیدا کردید تا بتوانید با خیال آسوده‌تری، دستگاه خود را خریداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *