Blog

اینورتر و درایو چه تفاوتی دارند؟

تفاوت اینورتر و درایو در چیست؟

اگر کمی با حوزه برق و تجهیزات برق صنعتی آشنا باشید حتما نام اینورتر و درایو را شنیده اید. به اشتباه در خیلی از منابع این دو تجهیز را یکسان معرفی می کنند اما باید بدانید که اینورتر و درایو کاملا دو دستگاه متفاوت اما با کارکردی مشابه هستند. در این مقاله از سایت پیزو الکتریک قصد داریم تا به بررسی تفاوت اینورتر و درایو و ویژگی های هر کدام از این دو بپردازیم.

اینورتر چیست؟

قبل از بررسی تفاوت اینورتر و درایو باید نگاهی به این دو تجهیز برق صنعتی بیندازیم. اینورتر در لغت به معنای مبدل می باشد که قابلیت تبدیل فرکانس و سطح ولتاژ به فرکانس و سطح ولتاژ دلخواه را دارد. اینورتر این فرآیند را توسط تقویت کننده ها انجام میدهد به طوری که برق AC خروجی را با ولتاژ و فرکانس مورد نیاز کاربر تامین و تولید میکند. 

به زبان ساده تر اینورتر یک دستگاه الکترونیک قدرت است که به وسیله آن میتوان سرعت موتورهای الکتریکی را کنترل کرد. همچنین اینورتر می تواند جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کند. 

اینورتر از 3 قطعه تشکیل شده است:

  1. قسمت یکسوساز برق شهر: این قسمت وظیفه تبدیل برق شهر AC به ولتاژ مستقیم DC را دارد.
  2. صافی خازنی:  این بخش از اینورتر کار کاهش ریپل برق ورودی را انجام میدهد. 
  3. قسمت سوئیچینگ قدرت: این بهش برای تولید پالس PWM سرعت بالا طراحی شده است.در واقع وظیفه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم را دارد.

درایو چیست؟

از این طرف درایو با که با نام کنترل کننده الکتروموتور نیز شناخته می شود، در صنعت برای تنظیم کردن دور الکتروموتور ها کاربرد دارد. درایو ها با تبدیل توان ورودی با فرکانس و ولتاژ ثابت به توان خروجی با فرکانس و ولتاژ متغیر دور الکتروموتورها را از صفر تا چند برابر دور اسمی موتور تنظیم میکنند.

درایو ها با راه اندازی نرم و توقف در دور الکتروموتورها و همچنین با کاهش جریان دریافت شده از منبع باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و جریان اسمی الکتروموتورها میشوند.

درایوها از اجزا و قطعات الکترونیکی مثل تریستورها و  IGBT و … تشکیل شده است. درایوها بیشترین استفاده را در کنترل ولتاژ و کنترل فرکانس دارند. همچنین برای کاربرد درایوها می‌توان به قطعات صنعتی که در ابتدا و انتهای روشن شدن موتور آن‌ها ضروری است که ضربه‌ای وجود نداشته باشد و استارت و استاپ آن به صورت نرم انجام شود، اشاره کرد؛ سیستمی مثل انواع آسانسورها، جرثقیل ها و … .

تفاوت اینورتر و درایو

حال که وظیفه و کاربرد هر کدام از اینورتر و درایو را می دانید، به سراغ بررسی تفاوت اینورتر و درایو میرویم. در درایو ابتدا برق ورودی که متناوب AC است، دریافت شده سپس از طریق یکسو کننده به برق مستقیم DC تبدیل می شود.حال برای تنظیم دور موتور با تغییر ولتاژ هر پارامتر، ولتاژ DC دستخوش تغییر میشود.

پس از این است که اینورتر وارد کار شده و این جریان را به AC تبدیل میکند و خروجی میدهد. در نتیجه اینورتر خود یکی از اجزای درایو های صنعتی در تنظیم دور موتور میباشد که تنها جریان برق درایو را برای تنظیم دور موتور معکوس میکند.

لیست زیر کامل تفاوت اینورتر و درایو را شرح می دهد:

قطعه متحرک:

اولین تفاوت اینورتر و درایو در داشتن یا عدم داشتن قطعات متحرک است. اینورتر ها هیچ قطعه متحرکی ندارند در حالی که درایو ها چند قطعه متحرک در داخل خود دارند. 

دامنه کارکرد:

دومین تفاوت اینورتر و درایو در میزان کارکردی است که این دو دارند. به طوری که اینورتر ها تنها قادر هستند که ولتاژ و توان خروجی را تغییر دهند. این در حال است که درایو ها می توانند با تنظیم دستی ولتاژ، فرکانس و توان ورودی، مقادیر خروجی دستگاه ها را نیز به صورت دلخواه تعیین کنند.

وظیفه:

آخرین و اصلی ترین تفاوت اینورتر و درایو در وظیفه آن ها است. همانطور که ابتدا اشاره شد، اینورتر ها تنها معکوس کننده جریان برق از DC به AC میباشند. این در حالی است که درایو های صنعتی با استفاده از همین معکوس و یکسو کردن جریان برق می تواند الکترو موتور ها و میزان دور الکتروموتور ها را تنظیم کند.

کاربرد اینورتر با درایو 

با اینکه تفاوت اینورتر و درایو بسیار زیاد است اما تقریبا موارد کاربرد این دو یکی است:

  • انواع پمپ های صنعتی و ساختمانی
  • سیستم های آبرسانی بوستر پمپ
  • فن های صنعتی
  • آسانسور
  • انواع جرثقیل های سقفی و تاور کرین های سنگین
  • نوار نقاله
  • دستگاهای اکسترودر
  • انواع ماشین آلات صنایع چاپ
  • انواع ماشین آلات صنایع تزریق پلاستیک
  • انتقال انرژی به روش HVDC
  • درایوهای الکتریکی وسیله نقلیه
  • استفاده در پنل های خورشیدی
  • منبع تغذیه
  • منابع برق اضطراری
  • گرمکن القایی

تفاوت اینورتر و درایو در قیمت

تفاوت اینورتر و درایو در قیمت آن ها نیز دیده میشود. طبیعتا با توجه به کارایی های بیش تری که درایو دارد، قیمت درایو کمی بیشتر از قیمت اینورتر است. قیمت این دو به موارد زیر بستگی دارد. 

  1. میزان توان
  2. نوع (تک فاز یا سه فاز)
  3. آپشن های تجهیز
  4. برند 

برای اطلاع از قیمت دقیق انواع اینورتر و درایو می توانید با متخصصین ما در پیزو الکتریک تماس بگیرید.

09363131065

برای خرید اینورتر و درایو، خرید اینترنتی از سایت پیزو الکتریک را پیشنهاد می کنیم زیرا تخفیفات ویژه ای برای کاربران اینترنتی قائل می شود. 

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “اینورتر و درایو چه تفاوتی دارند؟

    1. یونس گفت:

      سلام وقت بخیر .
      اینورتر:
      کاربرد اصلی آن تبدیل برق DC به AC است.
      در سیستم های برق خورشیدی، پنل های خورشیدی برق DC تولید می کنند که اینورتر آن را به برق AC تبدیل می کند تا برای مصارف خانگی یا صنعتی قابل استفاده باشد.
      در سیستم های UPS، از اینورتر برای تامین برق AC در زمان قطع برق استفاده می شود.
      کاربردهای دیگر: لوازم خانگی، ابزارآلات برقی، سیستم های صوتی و تصویری.
      درایو:
      کاربرد اصلی آن کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی است.
      در صنعت برای کنترل سرعت موتورها در ماشین آلات مختلف مانند نقاله ها، ربات ها، آسانسورها، پمپ ها و فن ها استفاده می شود.
      درایوها معمولا دارای قابلیت های اضافی مانند تنظیم شتاب، ترمز، حفاظت اضافه بار و اضافه جریان هستند
      از لحاظ قیمت:
      اینورتر:
      معمولا ارزان تر از درایوها هستند.
      درایو:
      به دلیل پیچیدگی بیشتر، معمولا گران تر از اینورترها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *